Puck van Groningen

Werkwijze Puck van Groningen2013Puckvoordeur-e1399281045340

Het eerste gesprek is, net als bij alle psychologen, een oriënterend gesprek. In dit gesprek gaan we kijken wat je wilt bereiken. Samen bespreken we hoe we aan je doelen gaan werken en welke werkwijze bij je past. En of het klikt tussen ons.

Tijdens de gesprekken zal ik je steeds uitleggen vanuit welk kader we het beste je probleem kunnen aanpakken. Zo weet je vanuit welke insteek je aan je doelen werkt. Mocht je gaan merken dat een werkwijze niet bij je past, dan gebruiken we een andere.

Hier onder heb ik kort beschreven met welke technieken ik werk.

Oplossingsgericht werken
Ik begin het gesprek bijna altijd oplossingsgericht. Er is uit onderzoek gebleken dat deze werkwijze van alle werkwijzen het beste bij de cliënt aansluit en daardoor veel effectiever is. Persoonlijk houd ik van dit kader omdat het je snel in je kracht zet. Verder vind ik dat het op een prettige manier feedback geeft zodat we allebei weten of we nuttig voor jou bezig zijn. Zo vinden we de snelste weg naar je doelen. Het oplossingsgerichte kader heeft twee korte testjes die we aan het begin en einde van iedere sessie kunnen afnemen. Daarmee kunnen we je vooruitgang meten.

Lichaamsgericht werken (Sensorimotor Psychotherapie)
Als ik denk dat lichaamsgericht werken bij jou goed zou kunnen werken, dan zal ik dat met je bespreken. Eerst krijg je instructies over wat we gaan doen en wat je kunt verwachten. Pas als jij er mee instemt, gaan we aan de slag. Tijdens het werken vanuit het lichaamsgerichte kader kun je gewoon op je stoel blijven zitten. Bij deze vorm van lichaamsgericht werken houd je je kleren aan. Het is een toegankelijke methode. Krachtig in zijn eenvoud. Je kunt hele ingrijpende gebeurtenissen verwerken zonder veel drama. Ik houd van dit kader omdat het vooral aansluit bij jou, jouw tempo, jouw stijl, en wat jij aan kan. Je gaat voelen waar de obstakels en de afweerreacties in je lijf zitten. Verrassend snel ga je ervaren wat je lichaam eigenlijk had willen doen, en destijds niet heeft kunnen doen, zoals beschermen, vluchten, praten etc. Om de emotionele en geestelijke balans te herstellen, gaan we impulsen, beelden, bewegingen volgen en afmaken. Hierdoor worden nieuwe neurale netwerken aangelegd in je hoofd. (Dit gebeurt vanzelf door de behandeling) Deze nieuwe paden worden tot twee weken na het gesprek aangelegd. De verandering is dan blijvend.

Soms kunnen we al in het eerste gesprek naar de kern van je probleem. Er is vaak niet veel informatie nodig om te werken aan wat je in de weg zit.

Training Reset jezelf
In deze training leer je (weer) op authentieke wijze omgaan met jezelf en de ander.
Iedereen heeft ergens in zijn opvoeding geleerd om grenzen af te zwakken, te verkleinen of te versterken. Sommige mensen hebben aan de ene kant sterke grenzen en aan de andere kant helemaal geen grenzen. Je gaat leren hoe jouw patronen in elkaar zitten. Het resetschema is eenvoudig en helpt je de signalen helder te krijgen wanneer je in je ongewenste gedrag of patronen schiet of dreigt te schieten. Als je dit helder hebt, krijg jij steeds meer controle over je gedachten, gevoelens, gedrag en houding.
In de westerse cultuur vertrouwen we te veel op ons hoofd en te weinig op ons lichaam en hart. We zijn gewend om naar ons hoofd te luisteren. Ons hoofd praat nog al eens ongenuanceerd tegen ons. Bijvoorbeeld: ‘je kan het niet’, ‘je moet het goed doen’, ‘het wordt nooit wat met jou’, ‘je bent het niet waard’. Met het reset schema ga je leren luisteren naar de wijsheid van je lichaam en hart.
We gaan in deze training een aantal oefeningen doen. Aan de hand van jouw reactie kijken we wat er nodig is om je te ondersteunen jouw natuurlijke zelf te resetten. Jij gaat op jouw eigen manier ervaren wat voor jou werkt.
Een referentie uit de training 2014-2015
Mijn ervaring van de Reset Jezelf:
Iedereen heeft patronen, sommige zijn handig en sommige ook totaal niet.
Mijn doel van de training was om de negatieve patronen te ontdekken en om te zetten naar positieve doelen of om ze gewoon maar te accepteren en te laten voor wat ze zijn.
Er werden diverse oefeningen gedaan die me hielpen om verder na te denken en me bewust te maken van deze patronen.
Ik merkte dat gaande weg ik deze patronen sneller ging herkennen en door een oefening te doen ik sneller “gereset” was.
Door de oefeningen kwamen er specifieke ervaringen uit mijn leven naar boven die ik “los” van mezelf ben gaan zien. Geen kwestie van “de schuld geven”, maar wel het doorgronden van waarom ik me op deze manier voel en op deze manier reageer.
Die vaardigheid is wat ik er nu het meest van meedraag. Er gaat een belletje rinkelen en ik beslis zelf wat ik er mee doe. Laat ik het zijn gang gaan of moet er een “reset” komen.
Ik accepteer de gevoelens en ken beter mijn grenzen omdat ze onderdeel uitmaken van wie mij tot mij maakt.
Puck bedankt!!

EMDR
Deze werkwijze helpt heel effectief bij het verwerken van enkelvoudige en meervoudige trauma’s. Met deze techniek word tijdens de EMDR je werkgeheugen zo belast dat het trauma kan neutraliseren. Terwijl je denkt aan een onderdeel van het trauma wat nu nog naar is, volg je met je ogen een pen, of hoor je afwisselend links en rechts tikjes, of wordt er afwisselend getapt op je handen of aan de buiten kant van je knieën. Ik sta iedere keer weer verbaasd over het resultaat van de EMDR.

Familieopstellingen

Familieopstellingen zijn het gedachten goed van Bert Hellinger. Voor een echte opstelling stuur ik je door naar collega’s. Zelf gebruik ik de methode in een vereenvoudigde vorm om patronen die niet bij jou horen terug te geven aan de ouder, de relatie van de ouders en mogelijk grootouders. Dit geeft veel ruimte zelfgevoel en innerlijke kracht.

Je hebt vaak niet door dat de meeste vervelende energieën waar je mee rondloopt niet van jou zijn. Je kunt dan mediteren en erbij blijven, maar wat ben je dan precies aan het doen? Deze energieën mogen weg. Jij hoeft en kan ze niet (langer) dragen.

Meditatie
Twaalf jaar heb ik op de Ridwhan school gezeten. Met twee, drie retraites per jaar leerde ik over mijn eigen ontwikkeling, patronen, ego, mijn onechtheid, mijn valse en ware zelf. Technieken die daar gebruikt worden zijn de inquiry (een monoloog met stille getuige) linken, repeterende vragen, meditatie technieken.

Ik merk dat ik veel heb aan al deze ervaring in mijn gesprekken. Weerstand, leegte, eenzaamheid, geen contact hebben met de wil/het zelf/de ander, het zijn allemaal aspecten van de persoonlijkheid waar je mee kan werken.

Ik heb technieken geleerd om bij nare emoties te kunnen blijven. Door even bij een nare emotie te zijn, kan je er vaak mee werken en kan er beweging ontstaan. Zo krijg je invloed op je emoties en gevoelens. Door lastige gevoelens te leren herkennen en erkennen krijg je meer zeggenschap over je leven en kun je zelfs afstand doen van hinderlijke gewoontes en verslavingen.